Wat is knie op een compressor (+ 3 mixscenario’s) — Pro-audiobestanden

Artikel Inhoud

Ik heb onlangs gekeken hoe de instelling van de verhouding van een compressor zijn gedrag beïnvloedt en hoe we hem bij muziekproductie kunnen gebruiken. In dit artikel ga ik een vaak verkeerd begrepen of gewoon genegeerde parameter van dynamische compressie onderzoeken: knie.

Laten we beginnen met een snelle inleiding over compressie.

Basisprincipes van compressie

Hoewel compressoren in elke kleur- en smaakcombinatie verkrijgbaar zijn die je maar kunt bedenken, hebben ze allemaal één primaire functie: het verminderen van het dynamisch bereik. Met die beschrijving wordt natuurlijk een einde gemaakt aan het brede scala aan manieren waarop compressoren de sporen die ze verwerken kunnen vormen en kleuren. In theorie is hun doel eenvoudig, maar in de praktijk genuanceerd en veelzijdig.

Een van de functies die die veelzijdigheid helpen creëren, zijn de attack- en releasetijden van een compressor, samen met de verhouding. De attack en release bepalen de timing van hoe de compressor het niveau van het binnenkomende signaal reduceert — mogelijk een dramatische verandering van het geluid en het gedrag van de compressor — waarbij de verhouding de intensiteit van de reductie bepaalt.

Het zwaartepunt voor het functioneren van een compressor is de drempel. De drempel bepaalt het punt waarop de versterkingsreductie “intreedt”. Daaronder laat de compressor het inkomende signaal onaangetast; daarboven gaat de compressor aan het werk. Elk van deze parameters – attack, release, ratio en drempel – kan door de gebruiker worden bestuurd, of ze kunnen worden ingebakken in de werking van de compressor.

Waar gaat de knie over?

Als je het artikel over de verhouding dat ik hierboven heb gelinkt nog niet hebt gelezen, en je bent nieuw bij compressie, is dit misschien een goed moment om dat eens te gaan bekijken. Het begrijpen van ratio is een noodzakelijke eerste stap om de knie te begrijpen. In zekere zin gaat knie over de interactie tussen de drempel- en verhoudingsinstellingen van een compressor.

Hoewel knie vaak een numerieke waarde wordt toegekend in compressorbesturingen, hebben we de neiging om het meer kwalitatief te beschrijven: zacht, hard of ergens daar tussenin.

Harde kniecompressie werkt zoals compressie op papier lijkt te werken: wanneer het signaal de drempel overschrijdt, vindt versterkingsreductie plaats met de vooraf bepaalde verhouding. Beneden die drempel vindt geen reductie plaats.

Met zachte kniecompressie bepaalt de ratio nog steeds de intensiteit van de gain-reductie, en de compressie treedt nog steeds op in de omgeving van de drempel. Maar in plaats van dat die reductie abrupt plaatsvindt wanneer het signaal de lijn overschrijdt, introduceert de compressor reductie geleidelijker – versoepeling van een lagere verhouding, beginnend op een punt onder de werkelijke drempel.

Het onderstaande diagram illustreert dit concept: de harde kniecurve toont een plotselinge verandering in helling (ratio) die begint bij de drempel. De zachte kniecurve daarentegen laat een meer geleidelijke verandering zien. Er treedt wat zachte compressie in voor de daadwerkelijke drempel, en het bereikt zijn ultieme verhoudingsbestemming pas een beetje voorbij die drempel.

Wie moet het weten?

Als je nieuw bent in dit soort dingen en het gevoel hebt dat deze nieuwe informatie je leven alleen maar nodeloos ingewikkeld maakt, dan is hier goed nieuws: veel compressoren hebben niet eens een kniebediening, in plaats daarvan hebben ze een min of meer gebakken- in kniegedrag dat ingenieurs kennen en waarop ze kunnen vertrouwen. Als je een of twee favoriete compressoren hebt, is de kans groot dat je al bekend bent met hun kniegedrag, zelfs als je je er niet van bewust was.

In de praktijk helpt de knie om vast te stellen hoe “soepel” een compressor zich gedraagt. Wil je dat het effect subtiel of openlijk is? Als je ooit een compressor te lelijk en agressief hebt gevonden, of juist niet agressief genoeg, is de kans groot dat de knie een deel van je probleem was.

Hier zijn een paar voorbeelden om u te helpen de juiste knie te krijgen.

Scenario #1: Matige Knee Whack-a-Mole compressie

Het concept van de “whack-a-mole” compressor werd aan mij voorgesteld door mijn vriend en collega Max Foreman. Het is een eenvoudige truc die kan worden gebruikt voor effectieve dynamische controle op vrijwel elke geluidsbron.

Het idee is om compressie te gebruiken op een manier die is gericht op slechts een handvol van de luidste momenten op een nummer. Het resultaat is een beetje meer consistentie in de track in kwestie, waardoor het gemakkelijker wordt om effectieve verwerkingskeuzes te maken.

Een compressiecurve van een zachte knie werkt in tegenstelling tot waar dit type compressie over gaat. We proberen alleen de dynamische uitschieters te krijgen, niet de stillere delen. Aan de andere kant is het doel nog steeds om relatief transparant te zijn, dus harde kniecompressie kan dat moeilijk maken.

Om die redenen is een gematigde knie-instelling meestal precies goed voor deze benadering. De compressie kan chirurgisch worden toegepast, maar met voldoende finesse om te voorkomen dat het een te duidelijke markering op het bronmateriaal achterlaat.

Dit type compressie kan het beste worden gebruikt om een ​​bescheiden versterkingsreductie in te voeren – maximaal een paar dB – en kan het beste worden gebruikt als een opstelling voor andere dynamische verwerking. Het zal op zichzelf waarschijnlijk niet voldoende compressie zijn, maar het kan helpen om de brontrack voor te bereiden op alle andere verwerkingen die u van plan bent eraan te doen.

Scenario #2: Transparante vocale nivellering

Het sleutelwoord voor zachte kniecompressie is: glad, omdat de overgang van niet-gecomprimeerd naar volledig gecomprimeerd op een geleidelijke, natuurlijke manier plaatsvindt. Het klassieke gebruik voor dit type compressie is zang, hoewel elk ander legato-bronmateriaal ook hiervan kan profiteren. Denk aan strijkers, houtblazers en legato synths.

Een van de meest populaire vocale compressoren — misschien wel het meest populair – is de LA-2A. Het heeft een inherent zachte knie die bijna altijd precies goed is voor zang. Zelfs als een hardwarecompressor van $ 4.000 niet in uw budget past, is er geen gebrek aan geweldige plug-in-emulaties van de LA-2A. De Golven CLA-2A is meestal te koop voor $ 30-40.

Als die LA-2A-emulaties nog steeds van de tafel voor je zijn, kun je nog steeds wat soepele en zijdeachtige vocale compressie krijgen met de standaardcompressor van je DAW. Kies gewoon een zachte knie, een gematigde verhouding (probeer 2: 1 of 3: 1), zachte attack- en releasetijden en stel uw drempel in voor 2-4 dB compressie.

Dit type vocale compressie met zachte knie past vooral goed bij het soort gerichte dynamische controle dat ik in mijn ratio-artikel heb beschreven. Met de juiste combinatie van soepel en chirurgisch, is het gemakkelijk om een ​​leadvocal in te bellen die zelfverzekerd vooraan in een mix zit.

Scenario #3: Strikt zakelijk harde kniedrumcompressie

Drumcompressie is zo’n breed onderwerp, mogelijk verwijzend naar een aantal behoorlijk verschillende toepassingen van dezelfde tool. In dit geval heb ik het over de meest basale, enkelkanaals drumcompressie zoals je die op een kick- of snaredrum zou zien.

Het doel van compressie is hier vrij duidelijk: om de consistentie te vergroten, de transiënte en sustain van elke slag vorm te geven en een aangename harmonische kleuring te introduceren. Harde kniecompressie werkt het beste in dit soort gevallen – het soort transparantie dat het gevolg kan zijn van zachtere kniecompressie is gewoon niet nodig.

De rest van de instellingen van de compressor zijn afhankelijk van je smaak en de behoeften van het nummer. Houd de aanvalstijd laag voor extra snap; voor gewicht, ga snel. Time de release zodat deze ademt met het onderdeel. Probeer hoge ratio’s voor agressieve, modern klinkende producties, maar houd de ratio laag voor iets meer vintage en subtiel.

Conclusie

Wanneer we compressie inbellen, kan de knie iets minder make-or-break zijn dan bijvoorbeeld de aanvals- en releasetijden. Dat gezegd hebbende, kan het vaak de factor zijn die bepaalt hoe “muzikaal” een compressor zich gedraagt, en daarom is het de moeite waard om hier aandacht aan te besteden. De volgende keer dat u merkt dat u naar een compressor grijpt, moet u zich afvragen of “soepel” een kwaliteit is die u zoekt. Als je een duidelijk idee hebt van waar je voor gaat, is het niet moeilijk om de juiste knie-instelling voor de klus te vinden.

Doe dit nu…

Vind je dit artikel leuk? Beginner of pro, nu kun je jaren van je leercurve afsnijden met gepersonaliseerde feedback van Danny Echevarria. Het maakt allemaal deel uit van de volledig vernieuwde Pro-audiobestanden op aanvraag. Word vandaag lid van honderden gelukkige leden!

Danny Echevarria

Danny Echevarria

Danny Echevarria is een producer en geluidstechnicus, geboren, getogen en gevestigd in Los Angeles. Wanneer hij zijn mixen niet aanscherpt of geen viool speelt op de honky tonk-etappes van het grotere LA-gebied, kan hij worden gevonden op jacht naar de altijd ongrijpbare frisse berglucht. Neem contact op met dandestiny.com.

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Bjornleukemans
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart