Wat is verhouding op een compressor? (+ 3 mixscenario’s) — Pro-audiobestanden

Artikel Inhoud

Er is vrijwel geen ontkomen aan compressie in muziekproductie. Op een gegeven moment moeten we allemaal leren om dit essentiële hulpmiddel te gebruiken, maar de verscheidenheid aan opties en soms ingewikkeld ogende bedieningselementen kan enigszins intimiderend zijn voor niet-ingewijden. In dit artikel ga ik kijken hoe je de ratio-instelling van een compressor kunt gebruiken om het geluid te krijgen dat je zoekt. Laten we eerst de zaken een beetje opsplitsen.

Wat doet een compressor eigenlijk?

Voordat ik deze vraag serieus beantwoord, ga ik dit uit de weg ruimen:

Wauw! Oké, dat kunnen we van de lijst afstrepen. Nu weer aan het werk.

Compressie heeft in de kern alles te maken met het verminderen van het dynamisch bereik. Wanneer het binnenkomende signaal de drempel van de compressor overschrijdt, begint de compressor de versterking te verminderen, waardoor de dynamiek van de track wordt geëgaliseerd.

Natuurlijk zit de duivel in de details. De bijzonderheden van de manier waarop verschillende compressoren op signalen reageren, kunnen een enorm verschil maken in hoe we ze gebruiken en de geluiden die we krijgen. Dat gezegd hebbende, is het verminderen van het dynamisch bereik de rode draad die alle compressoren verenigt, en voorlopig blijven we daarop gefocust.

Dus waar gaat de compressorverhouding over?

Als de drempel het punt instelt waarop een compressor de versterking begint te verminderen, bepaalt de verhouding hoeveel versterkingsvermindering er zal plaatsvinden. Als ik de drempel instel op -12 met een verhouding van 4:1, betekent dit dat voor elke 4 dB signaal dat boven de -12 gaat, de compressor slechts 1 dB doorlaat.

Dus als een track piekt bij -8, en ik comprimeer het met een verhouding van 4:1 en een drempel van -12, dan betekent dat de resulterende piek na compressie -11 dBFS zal zijn. Het verschil tussen de piek en de drempel was 4; die 4 dB versterking wordt met een factor 4:1 verminderd.

Als het een beetje moeilijk is om dit concept in abstracto te volgen, maakt deze grafiek het een beetje gemakkelijker om te begrijpen wat er aan de hand is:

Audio-Compressor-Ratio-Grafiek

De gestippelde verticale lijn geeft de drempel weer. Onder (links van) de drempelwaarde wordt gain in vertaald naar gain out met een verhouding van 1:1. Boven (rechts van) de drempel is steeds meer input nodig om te resulteren in afnemende output, afhankelijk van de verhouding die je instelt.

De compressor-wiskunde die ik hierboven heb gegeven, is opzettelijk vereenvoudigd om dit concept gemakkelijker te begrijpen te maken. In de praktijk gaat het wat rommeliger, en het gedrag van een compressor is vaak minder lineair dan we zouden verwachten. Experimenteer zoals altijd met instellingen en vertrouw op je oren om je te helpen het geluid te krijgen dat je zoekt.

Laten we eens kijken naar drie scenario’s waarin u verschillende compressieverhoudingen kunt kiezen:

Scenario #1: Gentle Mix Buss-compressie

Wanneer we mix buss compressie gebruiken, is de typische reden om een ​​mix subtiel aan elkaar te “lijmen” op een muzikale manier. In deze situaties zijn we op zoek naar transparante compressie om de hele track een subtiele lift te geven.

Ratio is niet de enige variabele die bepaalt hoe transparant een compressor klinkt, maar het is meestal een veilige gok dat hogere ratio’s agressiever kleuren. Om die reden is het gebruikelijk om een ​​lagere ratio te gebruiken voor buscompressie.

Veel buscompressoren hebben verhoudingen die zelfs lager zijn dan 2: 1 – 1,5 is gebruikelijk, hoewel sommige ingenieurs de voorkeur geven aan verhoudingen tot 4:1. Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan dat, en meestal vasthouden aan 2:1 of lager op een mixbus.

Omdat het doel transparantie is, werkt mixbuss-compressie vaak goed met een langzame aanval en snelle release. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, dus gebruik je oren om te vinden wat goed klinkt voor een bepaalde mix.

UAD SSL-buscompressor

Scenario #2: Matige verhouding vocale dynamische controle

Hoewel compressie van mixbuss over het algemeen een lichte aanraking vereist, zijn er andere situaties waarin we misschien bereid zijn wat transparantie op te offeren in ruil voor een efficiëntere dynamische controle. Het is heel gebruikelijk om dit soort no-nonsense compressie te zien worden gebruikt op vocale tracks, vooral wanneer het optreden van de zanger veel snelle pieken bevat.

In deze scenario’s is het doel compressie die is gericht op de luidste momenten, in plaats van vloeiende, consistente versterkingsreductie. Om die reden zal een gematigde verhouding die pieken efficiënt regelen zonder al te veel kleuring te introduceren. Begin met een verhouding van ongeveer 4:1 en stel je drempel zo in dat reductie alleen optreedt op de luidste momenten.

U kunt dit soort “utility dynamic control compressie” horen in het onderstaande voorbeeld. Ik heb de FabFilter Pro C gebruikt om maximaal 2 dB compressie in te voeren die alleen op de luidste noten begon:

FabFilter Pro-C

De compressor is ingesteld om alle, behalve de luidste momenten van het vocale gedeelte te missen

Hier is het eerder:


En daarna. Luister hoe de zang comfortabeler voor de mix zit:

Scenario #3: Drumvernietiging met hoge ratio

Veel drummicrofoonopstellingen zullen een of meer microfoons bevatten die bedoeld zijn om te worden “verpletterd” met hardhandige compressie (kamer, voorkant van de kit en “wurst” plaatsingen zijn veelvoorkomende keuzes). In deze situaties kunnen hoge ratio’s echt schitteren. Weet je nog dat ik zei dat hoge compressieverhoudingen minder transparant zijn? Bij dit soort compressietoepassingen gaat het erom allesbehalve transparant te zijn. In feite is het induceren van vervorming – en niet de subtiele soort – een beetje het hele punt.

Als je drummicrofoonopstelling een soort van “crush” -plaatsing bevat, probeer er dan hard op te slaan met een compressie met een hoge ratio. Het doel hier is sonische vernietiging, dus je kunt veel reductie inbellen met een snelle aanval en een release die meebeweegt met het ritme van het onderdeel. De klassieke keuzes voor dit type compressie zijn een 1176 met al zijn knoppen in of een Distressor in “nuke” -modus, maar je kunt dit effect bereiken met zowat elke compressor die verhoudingen van 10:1 of hoger biedt.

Persoonlijk zou ik mijn favoriete 1176-emulatie gebruiken, maar alleen voor de kick probeerde ik deze beweging uit met behulp van de Pro Tools-voorraadcompressor op een wurst-microfoonplaatsing. Dat is een microfoon in het midden van de kit, min of meer kijkend naar de knie van de drummer. Ik heb de verhouding helemaal hoog ingesteld – 100: 1 – met een snelle (minder dan 1 MS) aanval en release, op zoek naar 15-20 dB compressie:

Pro Tools voorraadpomppressor

Hier is de kit eerder:

En daarna:

Conclusie

Een paar van jullie zullen op dit punt misschien opmerken dat ik een enorme sprong heb gemaakt van de 4:1-verhouding in voorbeeld 2 naar de 100:1-verhouding in voorbeeld 3. Zijn er toepassingen voor compressieverhoudingen van 8:1, 10:1, 20:1 en verder? Zeker weten. Maar voor nu zijn “mild, medium en extra spicy” de opties die we bekijken. Hopelijk heeft dit artikel je aan het denken gezet over hoe je de verhouding op je go-to-compressoren kunt gaan gebruiken om een ​​breder scala aan resultaten te krijgen.

Doe dit nu…

Vind je dit artikel leuk? Beginner of pro, nu kun je jaren van je leercurve afsnijden met gepersonaliseerde feedback van Danny Echevarria. Het maakt allemaal deel uit van de volledig vernieuwde Pro-audiobestanden op aanvraag. Sluit je vandaag nog aan bij honderden gelukkige leden!

Danny Echevarria

Danny Echevarria

Danny Echevarria is een producer en geluidstechnicus, geboren, getogen en gevestigd in Los Angeles. Wanneer hij zijn mixen niet aanscherpt of een viool zaagt op de honky tonk-podia van het grotere LA-gebied, jaagt hij de altijd ongrijpbare frisse berglucht na. Neem contact op met dandestiny.com.

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Bjornleukemans
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0