Bij het mixen en produceren is uw monitoringomgeving uw auditieve lens voor sonische beslissingen. Liegt het tegen je? Ontvang 5 tips om je studiomonitoring te verbeteren.
Door Josh Bonanno
Jouw bewakingsomgeving is het venster naar de audio waarnaar u luistert en waaraan u werkt.
Het is de lens waardoor je alles bekijkt. Als die lens wazig is, tegen je liegt of onjuist is, welke impact heeft dat dan op de muziek die je maakt?
Als je eenmaal de kracht van een goede monitoringomgeving begrijpt, zou het op de takenlijst van elke producer, mix en mastering engineer moeten staan om ervoor te zorgen dat hun luister- en werkruimte zo goed mogelijk is. Laten we het hebben over 5 supereenvoudige dingen die je kunt doen direct om uw monitoringsituatie te verbeteren en ervoor te zorgen dat uw luisteromgeving met u werkt en niet tegen u.
1. Leer hoe een “juiste” monitoringomgeving eigenlijk klinkt
Dit wordt soms als vanzelfsprekend beschouwd, maar het is van cruciaal belang om een basislijn te hebben van hoe een goede, goed afgestemde en uitgebalanceerde monitoringconfiguratie klinkt. Zoals voor het eerst een bril opzetten en echt zien bij 20/20 vision, je realiseert je misschien niet eens wat je hebt gemist. Hoe weet je zonder deze referentiebenchmark waar je naartoe moet werken met je eigen kamer?
Neem de tijd om een kamer te zoeken en ernaar te luisteren die professioneel is ontworpen en gebouwd om naar audio te luisteren. Die kamer kan een opnamestudio, een theater of een hifi-installatie voor thuis zijn, afhankelijk van wat het dichtst bij u in de buurt is. Besteed in de kamer tijd aan het kritisch luisteren naar muziek die u goed kent. Let op het frequentiespectrum, low-end power en high-end detail, en de balans tussen instrumenten en zang. Luister naar nagalmstaarten en hoe de effecten verdwijnen. Je zult waarschijnlijk dingen in het nummer horen die je nog nooit eerder hebt opgemerkt. Dit wordt uw routekaart en richtlijn voor het inbellen en perfectioneren van uw monitoringomgeving om transparanter, betrouwbaarder en correcter te worden.
Het overslaan van deze stap is wat veel producenten en ingenieurs in het ongewisse houdt en een groot deel van hun carrière achtervolgt. Het niet hebben van een maatstaf voor het correct horen van muziek is het verschil tussen vertrouwen en begrip van de technische bewegingen die je maakt, versus het voortdurend aanpassen en twijfelen aan je werk.
2. Optimaliseer je huidige kamer
Hoewel dit geen diepe duik in de akoestiek van een kamer is, zijn er een paar eenvoudige stappen die je kunt nemen om je ruimte te verbeteren zonder dat je een les in natuurkunde nodig hebt.
- Plaats uw luidsprekers in een gelijkzijdige driehoek
Het is je vast opgevallen in de professionele studio dat de luidsprekers strategisch zijn geplaatst en in een gelijke driehoek naar de luisterende “sweet spot” zijn gericht met de tweeters op je oren gericht. Kijk, zonder zelfs maar te meten, snel of uw luidsprekers zo zijn georiënteerd dat er een driehoek wordt gevormd tussen uw luisterpositie en de luidsprekers zelf. Gebruik de tweeters als uw gids. Later kun je het op een meer wetenschappelijke manier meten en behandelen, maar als je de basis legt, kom je op de goede weg. - Haal al het andere uit de weg
De meeste high-end luisteromgevingen hebben weinig tot geen obstakels tussen de luidsprekers en de uiteindelijke luisteraar. Natuurlijk is er misschien apparatuur en een console, maar de luidsprekers hebben bijna altijd een duidelijk zicht op je oren. Hoe zit het met je kamer? Blokkeert iets een deel van uw luidsprekers om geluid rechtstreeks naar uw oren te projecteren? Als je een extra visuele cue nodig hebt, pak dan een touwtje, plak het op je luidsprekerconus en houd het uit om te zien of je computerscherm, bureaulamp of iets anders direct in de weg staat. Als dat het geval is, verplaats die objecten dan om het meest onbelemmerde pad voor geluid naar je oren te krijgen. - Maak een plan om uw kamer akoestisch te behandelen
In een traditionele opnamestudio zie je misschien akoestische panelen aan de muren hangen, en in een grotere theateropstelling zie je zware gordijnen aan de muren. Dit zijn allemaal vormen van akoestische behandeling die de manier waarop de ruimte klinkt en reageert veranderen. In dit stuk zullen we niet diep ingaan op akoestische behandeling – er zijn genoeg bronnen die een meer gerichte blik werpen op de beste praktijken voor het behandelen van een kamer. Maar het is belangrijk om er rekening mee te houden dat uw kamer op bepaalde gebieden niet is behandeld om een plan van aanpak te maken voor de toekomst.
3. Leer je uitrusting
Het is heel praktisch om tijd te besteden aan het begrijpen van de apparatuur waaruit uw monitoringomgeving bestaat, inclusief hoe deze is ontworpen en bedoeld om te worden gebruikt. Luidsprekers zijn natuurlijk de belangrijkste onderdelen van een monitoringopstelling, maar misschien heb je ook een monitorcontroller of geïntegreerde subwoofer. Zelfs je XLR- of TRS-kabels zijn het overwegen waard. Al deze apparaten zullen invloed hebben op uw luisteromgeving, en de meeste apparatuur heeft een grote set functies die is ontworpen om u de beste luisterervaring te bieden.
Lees de handleidingen van uw uitrusting om deze functies beter te begrijpen. Zo zijn bijna alle luidsprekers ontworpen met een zeer specifieke spreidingshoek voor de luidsprekerconus zelf. Dat betekent dat alle speakers een optimale luisterhoek en afstand hebben. Het betekent ook dat de oriëntatie van de luidspreker – of de luidspreker nu verticaal of horizontaal op uw monitorstandaards wordt geplaatst – cruciaal is voor een goede weergave van het geluid. Dit varieert enorm van spreker tot spreker, maar het goede nieuws is dat elk gerenommeerd luidsprekerbedrijf u die informatie in de handleiding zal geven.
Als je deze stap overslaat, mis je waarschijnlijk veel coole functies, maar belangrijker nog, je zou je uitrusting zelfs kunnen schaden als je het verkeerd gebruikt, of in ieder geval niet zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Het blokkeren van onderdelen van apparatuur, het gebruik van de verkeerde kabels en connectoren en het tot het uiterste laten gaan van bepaalde parameters zijn allemaal voorbeelden van zaken die zowel de kwaliteit van uw luisterervaring beperken als uw apparatuur beschadigen. Besteed dus wat tijd aan het onderzoeken van uw uitrusting, begrijp hoe deze het beste moet werken en integreer die informatie vervolgens in uw eigen kamer.
4. Begrijp hoe verschillende monitoringniveaus uw perspectief beïnvloeden
De Fletcher Munson-curve laat ons zien dat onze oren niet lineair zijn en luisteren op verschillende volumes geeft ons verschillende weergaven van het frequentiespectrum. Over het algemeen zijn mensen het meest gevoelig voor middentonen, en op lagere niveaus zijn de lage en hoge tonen ondervertegenwoordigd.
Als al het andere gelijk is, zal luisteren met ongeveer 85db SPL de meest “gebalanceerde” weergave van de muziek bieden. In een kleine, onbehandelde kamer zal 85db SPL echter waarschijnlijk de vele resonanties en modi in de kamer veroorzaken. Dit zal uiteindelijk leiden tot een onevenwichtige frequentierespons.
In deze gevallen raad ik aan het volume rond de 72dB SPL te houden, zodat minder van de ruimte kan worden “geactiveerd” en meer van het directe signaal van de luidsprekers rechtstreeks naar je oren gaat. Doordat je nu naar meer direct geluid uit de speakers luistert en minder van de kamerreflecties, krijg je een helderder beeld van je mix.
Als u op verschillende volumes mixt, krijgt u verschillende perspectieven, dus houd er rekening mee dat u de SPL van tijd tot tijd moet verhogen om ervoor te zorgen dat de mix ‘gebalanceerd’ klinkt bij verschillende SPL’s. U kunt op elk moment een iPhone-app zoals iaudiotool gebruiken om uw SPL te meten.
5. Accepteer dat een koptelefoon het beste antwoord is
Dit is misschien niet de oplossing die u zoekt, maar soms is vertrouwen op een hoofdtelefoon de beste optie totdat u uw omgeving op een norm kunt krijgen die kritisch luisteren en zelfverzekerde besluitvorming mogelijk maakt. Koptelefoons zijn zeker een andere luisterervaring dan luidsprekers, en ze hebben hun eigen uitdagingen. Maar wat je ongetwijfeld wint met een koptelefoon is consistentie en betrouwbaarheid. Omdat koptelefoons niet afhankelijk zijn van externe factoren, zoals kamerakoestiek of fysieke ruimtebeperkingen, blijken koptelefoons een waardevolle optie te zijn om cruciale beslissingen te nemen en op een eerlijke manier te luisteren.
Het goede nieuws is dat met Waves Nx-technologie, inclusief de NX Oceanway en Abbey Road Studio 3 plug-ins, kunt u legitiem het beste van twee werelden hebben. De Nx-technologie, inclusief de hoofdvolger, stelt u in staat om de betrouwbaarheid van een hoofdtelefoon te hebben terwijl u zich fysiek ondergedompeld voelt in de audio zoals u dat in de studio zou doen. Het verwijdert de ongemakkelijke “directheid” van koptelefoons en geeft het het gevoel alsof het uit de luidsprekers komt. In mijn mixen heb ik het gevoel dat het me in staat stelt beslissingen te nemen die vergelijkbaar zijn met hoe ik zou doen op luidsprekers, en de resultaten zijn beter vertaald toen ik de muziek uiteindelijk in een goede luisteromgeving speelde.
Voor een meer diepgaande kijk op de uitdagingen van het regelmatig mixen van hoofdtelefoons en hoe de Waves Nx-plug-ins de vertaling naar luidsprekers drastisch verbeteren, bekijk mijn vorige artikel hier.
Conclusie
Hoe beter, transparanter en eerlijker uw luisteromgeving is, hoe sneller, gemakkelijker en zelfverzekerder u kunt zijn bij het maken van muziek in uw ruimte. Deze 5 stappen zijn slechts de eerste stappen op uw reis naar het creëren van een betere monitoringomgeving voor uzelf. Het ontwikkelen van een sterke basis en het maken van een plan om vooruit te komen, is de eerste stap in het creëren van een ruimte waar het prettig is om naar te luisteren en om in te werken.
Josh Bonanno is een mixingenieur, producer en biersnob gevestigd in Nashville, TN. Om zijn werk te horen en meer te weten te komen over wat hij doet check out joshbonanno.com.
Benieuwd hoe Waves Nx-technologie klinkt? Probeer Nx Ocean Way Nashville nu.
Wil je meer tips direct in je inbox ontvangen? Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.
CreditSource link